Телефоны для заказов: 098 47 33 849 , 050 728 01 06
Главная » Статьи » Сцепление

Пристрій зчеплення автомобіля
Трансмісія служить для передачі крутного моменту від двигуна на ведучі колеса, а також для зміни величини крутного моменту і його напряму.

Агрегати трансмісії задньопривідного автомобіля розподілені вздовж всього кузова і передають крутний момент від двигуна на задні колеса.
 
 
Схема трансмісії задньопривідного автомобіля

I - Двигун; II - Зчеплення; III - Коробка передач; IV - Карданна передача: 1 - еластична муфта, 2 - шліцеве з'єднання; 3 - передній карданний вал, 4 - підвісний підшипник; 5 - передній карданний шарнір; 6 - задній карданний вал ; 7 - задній карданний шарнір; V - Задній міст з головною передачею і диференціалом: 8 - півосі; 9 - провідні (задні) колеса
 
Трансмісія задньопривідного автомобіля включає в себе:
1. зчеплення;
2 .коробку передач;
3. карданну передачу;
4. головну передачу;
5. диференціал;
6. піввісь.
В автомобілі з приводом на передні колеса, крутний момент не йде так далеко від двигуна, як в автомобілі із заднім приводом. Всі агрегати трансмісії сконцентровані під капотом машини і об'єднані в один великий вузол агрегатів. Механізм зчеплення «затиснутий» у кожусі між двома «монстрами» - двигуном і коробкою передач, яка, у свою чергу, містить у собі ще й головну передачу з диференціалом. Тому вали приводу передніх коліс виходять безпосередньо з картера коробки передач.
 

Схема трансмісії передньопривідного автомобіля

I - двигун; II - зчеплення; III - коробка передач; IV - головна передача і диференціал; V - правий і лівий приводні вали з шарнірами рівних кутових швидкостей; VI - провідні (передні) колеса
Трансмісія передньопривідного автомобіля включає в себе:
1. зчеплення;
2. коробку передач;
3. головну передачу;
4. диференціал;
5. вали приводу передніх коліс;
Зчеплення
Зчеплення є першим пристроєм трансмісії і призначене для передачі крутного моменту від маховика колінчастого вала двигуна до первинного валу коробки передач. При цьому зчеплення дозволяє водієві короткочасно переривати передачу крутного моменту, як би відокремлювати двигун від трансмісії, а потім і плавно їх з'єднувати.
Зчеплення складається з: приводу і самого механізму зчеплення.
 
Привід вимикання зчеплення
Подальше вивчення автомобіля неможливо без розуміння терміна - привід. Спробуємо раз і назавжди з ним розібратися.

У звичайному житті людина самостійно, за допомогою своїх ніг і рук, переміщається по вулиці і квартирі, докладає зусилля і передає їх навколишнім предметам. Тобто, щось відкриває і закриває, включає і вимикає, і все це без застосування всяких там трубопроводів і важелів.
Коли ж в автомобілі треба передати зусилля, припустимо від водія до деякого механізму або від одного агрегату до іншого, то можуть виникнути проблеми. Адже в машині все надійно закріплено в різних місцях кузова, та й водій не має можливості на ходу вийти з-за керма, щоб допустимо руками прочинити дросельну заслінку карбюратора. Для того щоб автомобіль справно працював, а водій знаходився на своєму місці, існує привід механізмів.

Уявіть ситуацію, коли вам необхідно постійно щось закривати і відкривати, а самі ви пересуватися не можете. Якщо важко собі це уявити, тоді, для початку, прив'яжіть себе міцніше до свого улюбленого дивана. А тепер спробуйте відкрити вхідні двері?! Для передачі зусилля на відстані по «відкриванню» і «закривання» двері, вам доведеться застосувати мотузку чи палицю, дистанційне керування або ще що-небудь.

Нехай це буде довга палиця, прив'язана мотузками одним кінцем до вашої руки, а іншим до ручки дверей. А далі - тягніть і штовхайте, впускаючи до себе по одному, натовп запрошених в гості друзів. У цьому випадку, палиця з мотузками й будуть тим «приводом», який передасть зусилля на відстані.

В автомобілі практично кожен механізм має свій привід, за допомогою якого він приводиться в дію. Привід може складатися з великої кількості окремих вузлів і деталей, може бути механічним, гідравлічним або іншим.
 

Схема гідравлічного приводу вимикання зчеплення і механізму зчеплення
1 - колінчастий вал; 2 - маховик; 3 - ведений диск, 4 - нажимний диск, 5 - кожух зчеплення; 6 - нажимні пружини; 7 - вижимні важелі; 8 - вижимний підшипник, 9 - вилка вимикання зчеплення; 10 - робочий циліндр; 11 - трубопровід; 12 - головний циліндр; 13 - педаль зчеплення; 14 - картер зчеплення; 15 - шестерня первинного валу; 16 - картер коробки передач, 17 - первинний вал коробки передач

Привід вимикання зчеплення (гідравлічного типу) складається з:
1. педалі;
2. головного циліндра;
3. робочого циліндра;
4. вилки виключення зчеплення;
5. натискного підшипника;
6. трубопроводів.
При натисканні на педаль зчеплення, зусилля ноги водія, через шток і поршень, передається рідині, яка, у свою чергу, передає тиск від поршня головного циліндра на поршень робочого циліндра. Далі шток робочого циліндра переміщує вилку вимикання зчеплення і нажимний підшипник, який і передає зусилля на механізм зчеплення. Коли ж водій відпустить педаль, то під впливом поворотних пружин всі деталі приводу займуть вихідні позиції.

У гідравлічному приводі зчеплення автомобілів ВАЗ застосовується гальмівна рідина «Нева», «Роса», «Томь» і аналогічні їм. Однак при покупці рідини або, принаймні, перед тим як заливати її в бачок приводу, варто прочитати те, що написано на етикетці флакона. А чи дозволяється її змішувати з тією рідиною, яка вже залита в гідроприводі зчеплення вашого автомобіля? Як правило, відповідь буває позитивним, але існують рідини, які не підлягають змішування з іншими.
 

Механізм зчеплення

Механізм зчеплення являє собою пристрій, в якому відбувається передача крутного моменту за рахунок роботи сил тертя. Саме механізм зчеплення дозволяє короткочасно роз'єднувати двигун і коробку передач, а потім знову плавно їх з'єднувати. Елементи механізму укладені в картер зчеплення, який кріпиться до картера двигуна.

Механізм зчеплення складається з :
1. картера і кожуха;
2. ведучого диска (яким є маховик колінчастого вала двигуна);
3. нажимного диска з пружинами;
4. веденого диска із спеціальними зносостійкими накладками.

Ведений диск, пов'язаний з первинним валом коробки передач, постійно притиснутий до маховика нажимним диском під впливом дуже сильних пружин. За рахунок величезних сил тертя між маховиком, веденим і нажимним дисками, все це разом, як єдине ціле, обертається при роботі двигуна. Але це тільки тоді, коли водій не чіпає педаль зчеплення, незалежно від того чи їде або стоїть на місці його автомобіль.

А для початку руху машини, необхідно притиснути ведений диск, пов'язаний з приводними колесами (через первинний вал коробки передач та інші складові трансмісії), до обертаючогося маховика, тобто - включити зчеплення, привести його в стан моноліту. І це складне завдання, оскільки кутова швидкість обертання маховика становить 20 - 25 обертів в секунду, а швидкість обертання ведучих коліс - нуль.
 
 
Зчеплення включено

Давайте разом подумаємо, як це зробити? Уявіть, що ви запізнилися на потяг і він вже почав рух. При грамотних діях спочатку ви його наздоганяєте, рухаючись паралельно, потім хапаєтесь за поручень, і коли ваша швидкість остаточно зрівняється зі швидкістю поїзда, то можна вже і встрибувати у вагон.

Але вам може приснитися кошмарний сон, в якому ви, рухаючись навпроти поїзду, намагаєтеся відразу потрапити в рухомий вагон. Звичайно промахується і, не потрапляєте до лікарні, тільки тому, що вчасно прокидаєтеся в холодному поту. Зате після цього починаєте завжди правильно відпускати педаль зчеплення, тільки в три етапи.

На першому етапі роботи по включенню зчеплення – привідпускаємо педаль, тобто даємо можливість пружинам натискного диска підвести ведений диск до маховика до їх легкого зіткнення (наздогнали потяг). За рахунок сил тертя диск, прослизаючи деякий час відносно маховика, теж почне обертатися, а ваш автомобіль потихеньку повзти.

На другому етапі - утримуємо ведений диск від будь-якого переміщення, тобто на дві - три секунди утримуємо педаль зчеплення в середній позиції для того, щоб швидкість обертання маховика і диска зрівнялися (вхопилися за поручні вагону). Машина при цьому трохи збільшує швидкість руху.

На третьому етапі - маховик разом з нажимним і веденим дисками вже обертаються разом без прослизання і з однаковою швидкістю, 100%-во передаючи крутний момент до коробки передач і далі на привідні колеса автомобіля (заскочили у вагон). Це відповідає стану механізму зчеплення - включено, автомобіль їде. Тепер залишається тільки повністю відпустити педаль зчеплення і прибрати з неї ногу.

Якщо при початку руху педаль зчеплення різко кинути, то автомобіль «стрибне» вперед, а двигун затихне. У гіршому ж варіанті, що-небудь ще й зламається, так як в цей момент виникає сильна ударна хвиля, яка багато разів збільшує навантаження на всі деталі двигуна та агрегати трансмісії.

Для виключення зчеплення водій натискає на педаль, при цьому натискний диск відходить від маховика і звільняє ведений диск, перериваючи передачу крутного моменту від двигуна до коробки передач. Натискати на педаль зчеплення слід досить швидким, але не різким, спокійним рухом до кінця ходу педалі.
 
 
Зчеплення вимкнено

Дії водія по виключенню і включенню зчеплення протягом поїздки (при стартах автомобіля, зупинках і перемиканнях передач) повторюються дуже багато разів, і особливо в умовах міського руху. Однак, освоївши роботу з педаллю зчеплення в три етапи, пізніше це увійде в непомітну корисну звичку, яка забезпечить плавність ходу автомобіля, комфортність пасажирам і збільшення ресурсу не тільки деталей зчеплення, але і всього автомобіля в цілому.
 

Основні несправності зчеплення

Зчеплення «веде» (вимикається не повністю) через великий вільний хід педалі зчеплення, перекосу натискного підшипника, жолоблення відомого диска або поломки пружин.

Для усунення несправності слід відрегулювати вільний хід педалі, видалити повітря з гідроприводу, замінити непрацездатні диски і пружини.
Зчеплення «пробуксовує» (включається не повністю) через малий вільний хід педалі, замаслювання або зносу фрикційних накладок веденого диска, поломки пружин.

Для усунення несправності необхідно відрегулювати вільний хід педалі, промити або поміняти диски, пружини.
Зчеплення включається різко внаслідок заїдань в механізмі приводу, деформація на робочих поверхнях дисків, маховика і руйнування фрикційних накладок веденого диска.

Для усунення несправності слід замінити несправні вузли приводу, усунути деформації на поверхнях дисків, замінити ведений диск.

Підтікання гальмівної рідини в приводі вимикання зчеплення можливо з головного або робочого циліндрів, а також в сполучних трубках.

Для усунення несправності слід візуально визначити місце витоку і замінити несправні вузли, з подальшим прокачуванням всього гідроприводу (видалити з нього повітря).

Експлуатація зчеплення

При експлуатації автомобіля необхідно періодично перевіряти рівень в бачку, який живить рідиною гідравлічний привід зчеплення. Якщо рівень виявиться менше норми, то його обов'язково слід відновити, доливанням гальмівної рідини. В іншому випадку, коли її рівень знизиться до нуля, зусилля вашої ноги на педалі зчеплення буде передаватися в нікуди.
Знижений рівень рідини або неправильне регулювання зчеплення може призвести до того, що передачі на вашому автомобілі будуть включатися з величезним зусиллям або взагалі включатися не будуть. І якщо, при повністю натиснутій педалі зчеплення, вам все-таки вдасться «впихнути» першу передачу, то автомобіль мимоволі почне повільне рух, хоча за результатами всього попереднього розмови в даний момент двигун відділений від провідних коліс. Здорово, так? Всі стоять на червоний сигнал світлофора, а ви вже їдете!
Як це може статися і чому машина їде? Відповідь проста - будь-яка машина вимагає до себе постійної уваги, вона любить «мастило ». А якщо у справі, описана неприємність називається - зчеплення веде (з цим виразом ви вже зустрічалися - в несправності). Суть того, що відбувається наступна. У той час коли ведений диск зчеплення не повинен мати контакту з маховиком, він все-таки за нього трохи чіпляється, і відповідно частину крутного моменту передається на вал коробки передач і далі на привідні колеса. Які причини того, що диск не повністю відходить від маховика? Їх декілька і майже всі з них вимагають втручання фахівця або вашої рішучості не тільки «забруднити руки», але й освоїти «Керівництво по ремонту та експлуатації» вашого автомобіля.

На цьому проблеми зі зчепленням не закінчуються. Так як кожен раз, відпускаючи педаль зчеплення, ми змушуємо обидві поверхні веденого диска сильно тертися об залізний маховик і не менш залізний натискний диск, то природньо бічні поверхні веденого диска зношуються. Це нормальний процес, передбачений конструкцією автомобіля, і ведений диск є витратним матеріалом. Проте настає в житті, знову ж таки не дуже смішний момент, коли все вже давно виїхали з того самого перехрестя з червоним сигналом світлофором (після включення зеленого), а ви все ще стоїте на місці. Хоча й перша передача включена, і педаль зчеплення нагорі, і «газуєте» ви так, що у проїжджаючих повз водіїв «серце кров'ю обливається». Але зношення накладок веденого диска виявився настільки великий, що тепер він не затискається між маховиком і натискним диском з належним зусиллям, і пробуксовуючи не передається крутний момент від двигуна до трансмісії. Описане явище має і свою назву - зчеплення пробуксовує.

Звичайно, тут описаний приклад зовсім вже глухого і сліпого водія, тому що машина набагато раніше «попереджала» його про те, що «несмішний» випадок може статися в найближчий місяць. Ще раніше на підході до максимального зносу, ведений диск почав пробуксовувати, спочатку на четвертій передачі, потім на третій і так далі. А взагалі, при нормальній грамотній експлуатації автомобіля, заміна веденого диска зчеплення потрібно після 80 тис. км. пробігу і більше. Однак не всі водії - майстри водіння, і знос диска може наступити значно раніше. Початок критичного зносу легко визначити, рухаючись на четвертій передачі зі швидкістю 40 - 45 км / ч. Якщо при активному натисканні на педаль газу обороти двигуна починають збільшуватися, а машина продовжує рух з постійною швидкістю, то на підтвердження своєї здогадки ви ще й пронюхав специфічний запах «підгорає» накладки диска. Значить, пора купувати диск і шукати автосервіс дешевше або надійніший, кому що більше підходить.

Неодноразово згадувалося, і буде згадуватися про те, що автомобіль намагається з вами «розмовляти», він заздалегідь попереджає про свої недуги і болячки за допомогою звуків, вібрацій і запахів.
Ну, наприклад, що це там «шелестить» в районі зчеплення і перестає «шелестіти» при повністю натиснутій педалі зчеплення. А цей звук означає, що ви повинні готується до заміни вижимного підшипника. А що це там постукує, поскрипує, тхне і так далі. І неважливо, що у вас новий «Фольксваген», він точно також як і старий «Запорожець» схильний до зносу, а тим більше на наших рідних (не можна сказати - улюблених) дорогах. Тому прислухайтеся і принюхуватися до своєї машини!

Різкі старти і прискорення машини, постійне «тримання» ноги на педалі зчеплення при русі (хвороба таксистів) неправомірні і ведуть до зносу не тільки зчеплення, а й інших агрегатів автомобіля.
Вкорочує термін служби зчеплення і ще одна не дуже «мудра» звичка. Це коли водій утримує педаль зчеплення в натиснутому стані на весь час зупинки перед червоним сигналом світлофора. Грамотним очікуванням дозволяючого сигналу світлофора, з багатьох причин, буде - нейтральна передача і повністю відпущена педаль зчеплення.

Ну і всі колишні рекомендації теж залишаються в силі. Груба робота з педалями, рух з максимальними навантаженнями, на «божевільної» швидкості, а також по поганій дорозі на сучасних автомобілях з потужним двигуном, вкорочують термін служби всіх частин автомобіля і зчеплення в тому числі.

У нашому магазині Ви можете придбати комплекти зчеплення, гідравлічні вижимні підшипники, демфери до автомобілів Fiat Ducato, Scudo, Doblo, Citroen Jumper, Jumpy, Berlingo, Peugeot Boxer, Expert, Partner, Renault Master, Trafic, Kangoo, Dacia Logan , Sandero, Opel Movano, Vivaro, Mercedes Vito, Sprinter, VW LT, VW T4, VW T5, Volkswagen Caddy.
Доставка по Україні зі складу в м.Рівне. www.zapchastin.net
Категория: Сцепление | Добавил: Avto-bus (18.09.2013)
Просмотров: 11761
Всего комментариев: 0
avatar